Jak na vedoucího

(trvale předběžná verze)

Chci sepsat nějaké osobní zkušenosti o tom, jak přistupovat k výběru vedoucího a potom ke konzultacím s ním. Jednou z mých hlavních motivací je to, abych sem mohl odkázat své studenty – takže snad nevadí, že půjde o (do jisté míry) subjektivní názory, které rozhodně neplatí univerzálně. A leccos se možná bude zdát samozřejmé, ale přišlo mi dobré toho zahrnout co nejvíc. Určitě uvítám jakékoli připomínky a komentáře!

Výběr vedoucího

Začínáte zrovna třeťák bakaláře/prvák magistra/uvažujete o doktorátu a od spolužáků jste slyšeli podivné zvěsti, že prý budete potřebovat někoho, u koho napíšete svou závěrečnou práci. Jak na to?

První věc je, že se vyplatí začít vše plánovat co nejdřív. Aspoň 3/4 roku před plánovaným odevzdáním bakalářky, rok a půl před diplomkou a na podzim před začátkem doktorátu (pozor, do zahraničí je to ještě dřív!). Budete tak mít víc času se pobavit s možnými vedoucími, a potom hlavně napsat pěknou práci.

Uvedu teď několik kritérií, která se hodí pro zvažování. Z principu ani nejde, aby někdo byl vynikající ve všech, jde spíš o návrh, jak a nad čím přemýšlet.

Podobné věci do značné míry platí od bakalářky až po doktorát, ale jejich relativní význam se samozřejmě bude lišit. V zásadě bych řekl, že o čím “vyšší” práci jde, tím víc bych dbal na výsledky a renomé potenciálního vedoucího ve výzkumu. Naopak pokud o akademické kariéře neuvažujete, je toto pro vás dost irelevantní.

Ostatní studenti

Měl vedoucí dřívější studenty, kteří už úspěšně (a včas) vystudovali nebo dokonce pokračují dál ve vědě? Může být fajn se s některým z nich pobavit o tom, jak to šlo.

Naopak, kolik vede studentů teď? Čím víc jich zrovna má, tím míň na vás nejspíš bude mít času.

Ochota a čas

Působí vedoucí, že bude rád, když u něj budete studovat? Pokud ne, vůbec to o něm nemusí vypovídat něco špatného, možná jenom nemá moc času kvůli ostatním studentům nebo grantům nebo hodně cestování. Nebo se třeba jenom chce ujistit, že jste vážní zájemci. Každopádně toto může být silný důvod, proč si vybírat mladší vedoucí a ty, kteří nevedou moc jiných studentů – možná na vás budou mít víc času (nebojte se ale zeptat).

Zeptejte se, jaký styl vedoucí preferuje – něco pravidelnějšího, jako popisuji níže v Práci s vedoucím, nebo vám (např.) radši dá víc volnosti bez častých setkání?

Dobrá varianta taky může být mít zkušenějšího vedoucího, který pomůže s výběrem rozumného tématu a ohlídá, že všechno jde dobře, a k tomu například doktoranda, se kterým se budete pravidelně scházet ke konzultacím a vysvětlování nejasností.

Granty

Pokud má vedoucí nějaké granty, je to výborné. Občas vám z nich může platit i nějaké stipendium. Během magistra a doktorátu si taky můžete (a měl byste!) požádat o studentský grant GAUK, termín bývá vždycky v listopadu. Vedle GAUKu jsou také zajímavé studentské fakultní granty SFG, které je snadné získat i pro bakalářské a magisterské studenty.

Výzkum a renomé

Jde o dobrého vědce? Nedá se to úplně jasně a objektivně stanovit, ale aspoň základní představu si udělat můžete, dobrým zdrojem je k tomu například mathscinet (odkaz ze školy a jinde). Kolik napsal vedoucí článků (a na jaká témata a v jakých časopisech)? Píše je i v posledních několika letech? Jsou jeho články citované? Má zahraniční spolupracovníky? Na druhou stranu, zvlášť v případě bakalářek a diplomek to většinou není moc důležité, leckdo je navíc ochotný vést práce i na témata, kterým se přímo ve výzkumu nevěnuje.

Magie

Různí vedoucí holt vyhovují různým lidem. Přestože ho uvádím na konci, jde o jedno z nejdůležitějších kritérií, byť se samozřejmě trochu špatně hodnotí. O někom nejspíš uvažujete jako o vedoucím proto, že ho už aspoň trochu znáte, ať už třeba z přednášky, konzultací nebo Podzimní školy. Přijde vám, že se s ním chcete pravidelně scházet? Umí vysvětlit věci tak, abyste jim rozuměl? Nebojíte se ho? (Respekt z vedoucího je ovšem přirozený a může i pomoct, aby se člověk tolik neflákal.)

Nezapomeňte, že podobně se bude vedoucí rozmýšlet u vás jako potenciálního studenta, zvlášť když jde o vedení disertace.

Vybírání

Když u někom začínáte (aspoň trochu vážně) uvažovat, zeptejte se ho (mailem nebo osobně), jestli by měl čas se někdy sejít a domluvit se s vámi. Je dobré mít už aspoň nějakou představu o tom, co vás zajímá (viz Výběr tématu); většina vedoucích také mívá nějaká témata vypsaná v SISu. Taky si rozmyslete, jestli chcete jenom něco lehčího, abyste hlavně vystudovali, nebo jestli třeba výhledově uvažujete o doktorátu.

Jak už jsem naznačil, je v pořádku se pobavit s více vedoucími, o kterých uvažujete. Stejně tak se nebojte se jich zeptat na některé z věcí, o kterých jsem psal výše. Berte ale taky v potaz, že nechcete zbytečně plýtvat jejich časem.

Vymyslet dobré téma práce není úplně lehké, takže nechcete zmateným rozhodováním blokovat témata ostatním. A určitě buďte explicitní v tom, jestli se zatím jenom rozhodujete nebo už jste si vybrali. Slyšel jsem o studentovi, který si vybíral mezi dvěma vedoucími, ale jeden z nich to nepochopil a po předběžné schůzce mu rovnou zadal téma v SISu (kupodivu to může udělat bez jakéhokoli potvrzení studentem).

Doktorát

Ještě jedna důležitá “drobnost”: čím víc se chcete po vystudování věnovat vědě, tím je důležitější, abyste šli na doktorát do ciziny. Na matfyze sice pracuje řada odborníků světové kvality, ale jde hlavně o to, abyste se seznámili s mezinárodním prostředím, získali nové kontakty (a témata výzkumu) a vykoukli z české bubliny!

Výběr tématu

Na setkání s potenciálním vedoucím se hodí mít základní představu o tom, čemu se vedoucí věnuje a co zajímá vás. Podívejte se třeba na jeho poslední články – asi jim nebudete vůbec rozumět, ale aspoň si můžete zkusit najít na wikipedii vysvětlení základních pojmů a problémů. Konkrétní výběr tématu je ale většinou lepší nechat na vedoucím, přece jen má víc zkušeností s tím, co je jak náročné a zajímavé (nejen pro vás, ale i pro něj!). Hodně vedoucích také mívá nějaká témata vypsaná v SISu (zrovna já spíš ne, protože mi přijde lepší se domluvit se na tématu osobně).

Zvlášť u bakalářek, ale často i u diplomek, se nečeká, že v práci vymyslíte něco nového. Záleží to samozřejmě na tématu, typické rozhodnutí může být mezi něčím elementárnějším, kde můžete rychle začít vymýšlet, a naučením se složitější teorie, u které tvůj přínos může být “jenom” přehledné sepsání a vyřešení příkladů.

Práce s vedoucím

Po výběru vedoucího bude potřeba, aby oficiálně vypsal práci v SISu. Není na to moc striktních deadlinů, takže někdy může být i lepší nechat vypsání až na potom, co se mu pár měsíců věnujete. Budete tak mít víc času na to zjistit, jestli vaše spolupráce funguje, a na případné konkretizování tématu. Po vypsání v SISu můžete (a měli byste) dostávat kredity za zápočty z předmětů Bakalářka nebo Diplomka (které si ale musíte napřed zapsat).

Způsob, jakým vás povede, je potom hlavně na vedoucím. Ve zbytku textu popíšu, jak to (zatím) přijde nejlepší mně, takže to bude fakt hodně subjektivní. Různým studentům a vedoucím vyhovují různé přístupy a rozhodně netvrdím, že ten můj je ten jediný správný!

Pravidelná setkávání

Přijde mi dobré si domluvit pravidelné konzultace – u bakalářek a diplomek jednou ze jeden nebo dva týdny, na doktorátu určitě každý týden. Studenta to pak podporuje v pravidelné práci, když musí pravidelně vedoucímu říkat, co v poslední době udělal. Na druhou stranu, nechcete plýtvat časem vedoucího, takže pokud jste opravdu nic za poslední týden neudělali, může být lepší (dva dny dopředu emailem) konzultaci zrušit.

Když máte nějaké dotazy, dopředu je co nejpřesněji zformulujte a napište si je na papír! Jinak pak budete u vedoucího horko těžko vymýšlet, na co jste se chtěli zeptat, a na půlku věcí zapomenete.

Dělejte si (detailní) poznámky z toho, co vám vedoucí vysvětluje. Nebojte se ho zastavit nebo i nechat něco zopakovat, abyste si to stihli napsat. Věřte mi, je to pro něj MNOHEM příjemnější, než když vám bude muset to stejné znovu vysvětlovat příští týden… a pak nejhůř znovu za měsíc (ano, toto se mi už stalo 🙂 ).

Jak už to tak často bývá, obecně bych řekl, že čím víc úsilí investujete, tím líp vám vedoucí může pomoct (a nejspíš ho taky bude víc bavit vést někoho aktivního).

Emaily

Vedoucí toho typicky mívá hodně, takže občas může holt zapomenout na něco, na čem jste se domlouvali. Nebojte se mu to když tak po chvíli připomenout.

Když naopak vedoucí chce něco po vás (a třeba vám to napíše emailem), je fajn mu taky rozumně brzo odpovědět 🙂

Sepisování

Když si něco rozmyslíte nebo spočítáte, často může být dobré to rovnou vytexat. Jednak tak neriskujete, že to časem zase zapomenete nebo ztratíte papíry s poznámkami, ale taky pak většinou nebude potřeba moc úprav k tomu, abyste to rovnou zařadili do závěrečné práce. Jinak bývá hodně lidí překvapených, jak dlouho vlastně psaní celé práce trvá. Navíc si při sepisování často uvědomíte (a musíte pořádně rozmyslet) spoustu detailů (někdy i dost významných), které vám ještě nejsou úplně jasné.

Je ale fajn se napřed zeptat vedoucího, abyste zbytečně nesepisovali věci, které se do práce nehodí. Průběžně vedoucímu ukazujte, co máte sepsané, aby vám to mohl průběžně opravovat a měl přehled, jak to jde.

Zvlášť diplomku se dost vyplatí psát anglicky (i když to pravidla nevyžadují), někdy se to stejně musíte naučit.

A nezapomeňte vedoucímu napsat (klidně stručné) poděkování do práce!

Pochybnosti a problémy

Je úplně běžné a normální pochybovat o tom, jak to člověku jde, jestli na to vůbec má a jestli je s ním vedoucí spokojený. Nebojte se na to když tak vedoucího zeptat! Taky se občas může stát, že máte pocit, že vám práce s vedoucím nevyhovuje, že na vás třeba nemá moc času. Zase je asi nejlepší se o tomto s ním v klidu pobavit, radši dřív než později. Pokud vám i potom přijde, že to opravdu nefunguje, nemusí být špatný nápad to probrat s někým třetím, ať už třeba jiným vyučujícím nebo někým ze SKASu. Úplně nejhůř se vždycky dá vedoucí nebo téma práce změnit, je to pořád lepší, než kvůli tomu nedostudovat.

Práce u mě

Mám radost, pokud uvažujete o psaní nějaké práce pod mým vedením. Nebojte se mi kdykoli nezávazně ozvat a probrat to se mnou, rád případně doporučím i jiné vhodné vedoucí.

V tuto chvíli mám studentů poměrně hodně, takže některé zájemce bohužel musím odmítat. Přijde mi dobré být transparentní v tom, jakým způsobem si studenty vybírám, takže:

Každý rok nejspíš budu moci přijmout zhruba 0–2 nové studenty na bakalářku nebo diplomku, čistě podle toho, kdo se mi dřív ozve (v posledních letech to bývá tak, že už v červnu druháku můžu mít plno). V podstatě jediné další požadavky jsou ochota věnovat se práci a zájem o teorii čísel, ilustrovaný např. účastí na našem semináři a jiných relevantních předmětech.

Vedle toho můžu přijmout ještě několik málo výborných studentů, kteří mají zájem o náročnější téma a uvažují o tom, že by šli na doktorát. Tyto studenty si vyberu podle jejich motivace a např. výsledků v relevantních předmětech.

Pokud u mě někdo psal bakalářku a byli jsme s naší spoluprací oboustranně spokojení, může pokračovat i na diplomku.

Potenciální doktorandy si také vybírám podle jejich motivace a dosavadních výsledků. Informace o případném doktorátu u nás na katedře jsou tady. Vřele ale všem doporučuju doktorát v cizině!

Odkazy

Oficiální informace o bakalářkách na matice jsou tady. Obzvlášť doporučuji si přečíst o standardech práce, ať víte, co se zhruba očekává.

Digar La